Fitness en vrouwen: Wat zijn de verschillen?

Fitness en vrouwen: Wat zijn de verschillen?

Mannen en vrouwen verschillen lichamelijk nu éénmaal van elkaar, dat is gewoon een feit. Een goede coach zal hiermee dan ook rekening houden in zowel jouw training- als voedingsschema.

Ten eerste hebben vrouwen een menstruatiecyclus. Een normale menstruatiecyclus duurt ongeveer 28 dagen. De eerste 14 dagen na de start van de menstruatie noemt men de folliculaire fase. Vrouwen zijn doorgaans sterker gedurende die folliculaire fase. Na de ovulatie/ eisprong neemt de kracht dan weer af. Het is geen super groot verschil qua kracht, maar het is wel een verschil! Dit alles heeft te maken met de hormonen die dan veranderen qua productie. Tijdens de folliculaire fase zijn de oestrogeenwaarden hoger t.o.v. de progesteronwaarden. De fase vanaf de ovulatie/ eisprong tot het moment van de volgende menstruatie noemen we de luteale fase. In deze fase zijn de progesteronwaarden vaak hoger t.o.v. de oestrogeenwaarden.

DUS zowel je kracht als je hormonen zijn als vrouw voor je training het voordeligst vanaf de start van je menstruele bloeding tot het moment van de eisprong. Dames stop dus niet met trainen wanneer je menstrueert want je bent dan juist op je sterkst! 😉

Ten tweede hebben we de anticonceptie bij vrouwen. Mensen praten vaak over mannen en het gebruik van anabole androgene steroïden, maar vergeten vaak dat vrouwen ook hormonen innemen via anticonceptie! De meeste anticonceptie bevatten nl. hormonen. De meeste anticonceptiepillen bevatten synthetische vormen van progesteron. Hoe meer dit in de pil aanwezig is, hoe slechter de spiergroei zal zijn bij krachttraining.

Er bestaan ook gecombineerde vormen van anticonceptie die dan ook synthetisch oestrogeen bevatten. Deze vorm lijkt wel voordelig voor duurtraining bij vrouwen met een normale menstruatiecyclus.

Vrouwelijke krachtsporters zijn dus beter af met niet hormonale anticonceptie of de manieren met de laagste hoeveelheid synthetisch progesteron zoals bv een spiraaltje. Een koperen spiraaltje is nog beter omdat dit volledig niet hormonaal is en dus geen negatieve effecten op je lichaamssamenstelling heeft.

Ten derde denken mensen vaak dat als je eens een gewichtje optilt je direct een bodybuilder zal zijn. Jammer genoeg is dat niet zo simpel! Als je als vrouw dus krachttraining doet zal je er niet direct uitzien als een man 😉 Vrouwen hebben inderdaad minder testosteron t.o.v. mannen, maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal geen spiermassa kunnen opbouwen. In een reguliere fitness zal men een vrouw vaak een schema geven van een man en dus ook laten trainen zoals een man. Door de twee bovenstaande verschillen zou je al moeten doorhebben dat dit niet oké is!

Vrouwen moeten dus anders trainen t.o.v. mannen. Vrouwen kunnen met krachttraining hetzelfde percentage aan spiermassa toenemen dan mannen, soms zelfs meer in kracht dan mannen. Het grote verschil is het beginpunt! Mannen beginnen vanaf de start al met meer spiermassa en meer kracht tegenover vrouwen. Een vrouw zal er dus langer over doen, maar kan dezelfde verhoging krijgen in spiergrootte dan een man. Nu je dit weet vraag je je misschien of hoe het nu komt dat je niet zoveel gespierde vrouwen ziet? Zoek het niet te ver want hieronder zijn enkele redenen:

  1. Vaak zien we in verschillende sporten en fitnesscentra meer mannen dan vrouwen.
  2. Als vrouwen naar de fitness gaan zie je ze vooral op de loopband, crosstrainer, fiets, … , maar niet in het krachtgedeelte.
  3. Als vrouwen dan toch naar het krachtgedeelte in de gym durven gaan, trainen ze meestal niet hard genoeg en dus met te lichte gewichten. Dit komt vaak omdat ze schrik hebben of omdat ze commentaar krijgen van anderen bv een man die zegt “zou je dat wel doen met zoveel kilo?” Dit is geen mop want dit heb ik zelf ook al meegemaakt 😉
  4. Veel vrouwen gebruiken anticonceptie met hormonen. Hierboven heb ik uitgelegd welke gevolgen dit kan hebben op vlak van je training.

Wil je nog meer te weten komen over vrouwen en fitness of over de verschillen tussen mannen en vrouwen bij krachttraining? Heb je nog vragen? Ben jij een vrouw en wil je graag een steviger lichaam, maar weet je niet hoe je moet beginnen aan die krachttraining en heb je schrik dat je verkeerde dingen zal doen? Neem dan gerust contact met me op via deze link:https://www.fitbycaro.be/contact/

 

 

 

Leave a comment