Deprecated: Required parameter $submit_text follows optional parameter $list in /customers/d/9/a/fitbycaro.be/httpd.www/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php on line 14 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/9/a/fitbycaro.be/httpd.www/wp-content/plugins/yikes-inc-easy-mailchimp-extender/public/helpers.php:14) in /customers/d/9/a/fitbycaro.be/httpd.www/wp-content/plugins/download-monitor/src/DownloadHandler.php on line 359 Neem jij voldoende rustdagen? - Fit by Caro

Neem jij voldoende rustdagen?

Neem jij voldoende rustdagen?

Het principe van de supercompensatie

Wanneer je gaat trainen dan zet je stress op je lichaam. Er ontstaan microscopische scheurtjes in je spieren. Als je dan een rustdag neemt, dan kan je lichaam hiervan herstellen en zullen de scheurtjes genezen. Wanneer je lang genoeg rust zal je lichaam niet enkel die scheurtjes herstellen, maar zal die ook zorgen voor spiergroei!

De goede balans tussen trainen en rusten voor herstel, noemen we de supercompensatie.

Dit is makkelijk te begrijpen via onderstaande grafiek:

Punt 1 (links van de grafiek) is de start van je training. Daarna heb je punt 2 en dat is alles wat onder 0 ligt. Dit is de afbraak van je spieren. Punt 3 is je rust die je neemt en daarin herstelt je lichaam. Tot slot heb je punt 4 en dat is de supercompensatie. Je bent nu sterker tegenover je vorige training.

 

Wanneer je een goede balans vindt tussen trainen en herstel, dan zullen je sportprestaties verbeteren! DAAROM is consistentie zo belangrijk tijdens trainingen. Als je de ene week 4 keer gaat trainen en de andere week 2 keer, dan is er geen regelmaat in je trainingen. Dit kan de supercompensatie tegenwerken. Zorg dus voor een goede regelmaat en PLAN je trainingen goed in je weekschema!

Rustdagen zijn dus even belangrijk dan trainingsdagen, misschien zelfs nog BELANGRIJKER !!!

Hoe lang moet ik dan rusten?

Dit is zeer afhankelijk van jouw trainingsniveau. Kort gezegd:

  • Beginners: 5 dagen
  • Halfgevorderden: 3,5 dagen
  • Gevorderden: 2 dagen

LET op: Spiergroei is een lokaal proces dus spiervermoeidheid en spierafbraak ook! Als je gebruik maakt van een fullbodyschema dan hoef je als beginner geen 5 dagen te wachten tot je volgende training.

Hoeveel trainingsdagen en rustdagen neem jij zoals per week? Is jouw balans optimaal denk je?

Wil jij hulp bij het opstellen van een geoptimaliseerd trainingsschema voor jezelf? Weet je niet hoe je hieraan moet beginnen en wil jij weten hoe lang jij moet herstellen? Neem dan contact met mij op via deze link:https://www.fitbycaro.be/contact/

 

 

 

 

 

Leave a comment